HTML

Lovas Lajos írói blogja

Ezen a blogon szeretném bemutatni az írásaimat, regényeimet, azt, hogy éppen min dolgozom, és persze írkálni.

Friss topikok

Linkblog

Svejk valós személy volt...

2010.03.07. 22:50 Lovas Lajos


A XIX. század első két évtizedének Prágája a kor sör-, automobil- és

irodalomkedvelőinek Mekkája. Itt él és ír szörnyű belső magányában Franz Kafka, éli a bohémek életét Jaroslav Hasek s megfordul itt rövidnadrágos gyerekként maga Bohumil Hrabal is, a kerskói írófejedelem. És itt él, alkot és nem utolsósorban versenyez Hasek két nagybátyja az amúgy féltestvér Jarumir Laurin és Vacláv Klement, akiknek neve úgy összeforrt az elmúlt évtizedek során, hogy csak Laurin Klement néven emlegetik őket, legutóbb pedig a Skoda Octavia luxuskivitelén olvashatjuk nevüket.

            Kevesen tudják (s nem ok nélkül, de erről később), hogy Laurin és Klement nem csupán a Skoda gyár ősét alapították, és az első cseh automobilt tervezték és gyártották, de az irodalom terén is jelentősen alkottak, s mi több az ő gyámkodásuknak köszönhető, hogy megszületett az azóta is hallatlan népszerűségnek örvendő Svejk alakja. Hasek, aki fiatalon árván maradt, nagybátyjai szerelőműhelyében nőtt fel. Napközben segédkezett a Laurin és Klement motorkerékpárok illetve kiváló minőségű személygépkocsik összeszerelésében, esténként pedig betöltve a cseheknél ehhez kötelező tizenötödik életévét, maga is részt vehetett nagybátyjaival azokon az irodalmi sörözéseken az Arany Tigris Sörházban, ahol nem csak rekordok születtek, de többek között Svejk, a derék katona alakja is, aki amúgy létező személy, Klement Usti nad Labemi  unokatestvére volt, ráadásul azonos Vladimir Paral anyai nagyapjával.

            No, summa summárum, Laurin és Klement ahogy például a híres orosz szerzőpáros Arkagyij és Borisz Sztrugackij mindent együtt alkotott, így azokat a kalandregényeket is, amelyeket az Arany Tigrisben olvastak fel esténként barátaik és a csapos (Jozef Capek, a drámaíró másodunokatestvére) nem kis örömére.

            Laurin és Klement bár ponyvaírónak számítottak, nyelvezete jelentős mértékben hozzájárult a cseh irodalmi nyelv megújításához, e téren jelentőségük körülbelül akkora hazájukban, mint nálunk Karinthyé és Rejtő Jenőé együttvéve, akikkel viszont semmiféle rokonságban nem álltak. A magyar kapcsolat azonban mégis fontos esetükben, mert a két világlátott férfiú többször versenyzett híres hathengeresével Magyarországon, mint műveikből megtudjuk rendkívül kedvelték a dörgicsei bort, a Balatont, s magyar barátaiknak se szeri se száma. Filohungarizmusuk okozta végül is, hanem is vesztüket, de ismeretlenségüket a század irodalmában, mert regényeikben gyakoriak a magyar szereplők, sőt a most bemutatott műben a Magyar Királyság nemzetiségpolitikáját mint követendő példát mutatják be, igaz csak áttételesen. Ez azonban mégis elegendő volt ahhoz, hogy a Monarchia felbomlását követően személyesen Benes elnök zúzassa és tiltsa be

 

A vörös ruhás nő esete

 

című modern pikareszkjüket, melyben két fiatalember verseng egy piros ruhás, karmazsin csizmás magyar dáma kegyeiért. Egyikük Franz Mafla, akit ugyan Kafkáról mintázott a szerzőpáros, de mivel a mafla szó csehül nem jelent semmit, Kafka nem sértődött meg, sőt, jót derült a tréfán, komló-kereskedőként jár Budapesten, s a lóversenypályán felfigyel a piros ruhás nőre, akit sikeresen csábít a Haas és Cvejk cukrászdába franciakrémesre. A fiatal pár itt találkozik Lubomir Hrusinszkyvel, a híres autóversenyzővel, akinek alakját a szerzőpáros saját maga illetve a Cseh Nemzeti Színház doayenjéből gyúrta össze. Lubomir, aki mint a cseh függetlenségi mozgalom erősen karikírozott alakja (Laurin és Klement megrögzött Monarchia-párti), egy aktatáskányi titkos dokumentumot is magával cipel, amelyet, mint a Prága-Isztambul-Párizs Rally résztvevője észrevétlenül juttathat el a francia titkosszolgálat ügynökéhez, Francois Champollionhoz.

            Lubomir heves udvarlásba kezd, s látszólag le is csapja a piros ruhás nőt Franz Mafla kezéről, reggel azonban a Hotel Nemzetiben ébredve észreveszi, hogy aktatáskájának lába kélt, akár a piros ruhás nőnek, akinek csak piros ruhája és csizmája maradt a helyszínen, maga pedig valószínűleg Lubomir versenyző bőrruhájában távozott.

Megdöbbenése még nagyobb, amikor a garázsban (kézzel-lábbal) közlik a cseh versenyzővel, hogy ő, mármint Lubomir egy Mafla nevű úr társaságában elhagyta a depót és elindult a következő, Budapest-Makó szakaszon. Lubomir piros kaftánjában először is jegyet vált az Orient Expresszre, majd elorozza egy alvó török utas turbánját, s karmazsin csizmájában Makó felé veszi az irányt. Hihetetlen kalandok után Lubomir egy Peugeot gépkocsival száll be a versenybe és az üldözésbe, azonban Mafla és Piroska, Laurin és Klement gyártmányú gépkocsijával (nyilván a reklám helye) átszakítja a célszalagot, míg a Peugeot a célegyenesben hengerfejes lesz, s Hrusinszky bottal ütheti a nyomukat, Champollion pedig dühöng.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lovaslajos.blog.hu/api/trackback/id/tr111817680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.